Átlátszó akták II.

Folytatjuk az Átlátszó akták című sorozatunkat: a második részben megismerkedhetnek a szerkesztőségi tagokkal, az oldal partnereivel és forrásaival. Már bizonyára sejtik, nem árulunk el nagy titkot: az Átlátszó is a kiterjedt Soros-hálózat része és a milliárdos spekulánsnak hála van mit a tejbe aprítaniuk. Bár a portál magát függetlennek és objektívnek állítja be, írásunkban bemutatjuk, kik állnak a szervezet mögött: legtöbb újságírójuk a Magyar Narancsnál, a HVG-nél vagy a Népszabadságnál kezdte - tudjuk, mennyire “függetlenek” ezek a médiumok.

Szerkesztőség és tulajdonosi kör

Az alábbiakban bemutatjuk az Átlátszó tulajdonosi köréhez tartozó személyeket és a szerkesztőség impresszumban jelölt legfontosabb tagjait a teljesség igénye nélkül, ugyanis a “watchdog” oldal számos újságírót foglalkoztat alblogjain is, mint a KiMitTud, az Üvegzseb, vagy az Átlátszó Oktatás.

Az Álátszó főszerkesztője és ügyvezetője, egyik tulajdonosa Bodoky Tamás korábban a Magyar Narancs és az Index újságírója volt. Kedvenc celebje a hírhedt Judith Sargentini, akivel büszkén pózolt Brüsszelben.

Dr. Sepsi Tibor ügyvéd főleg adatigénylésekkel foglalkozik, de nem csak az Átlátszónál dolgozik: az ELTE ÁJK Alkotmányjogi Tanszékén óraadó oktató. Korábban írtunk arról is, hogy az ELTE jogi karán milyen “függetlenek” az oktatók, legfőképpen az Alkotmányjogi Tanszék, ami tele van a TASZ és a Magyar Helsinki Bizottság munkatársaival. Kollégája mindkét helyen Dr. Tordai Csaba, ők ketten tulajdonosai is az Átlátszónak. Tordai a Gyurcsány-kormány alatt az Igazságügyi Minisztérium Alkotmányjogi Főosztályának vezetője volt. 2007-től a Miniszterelnöki Hivatal jogi és koordinációs szakállamtitkára, majd 2008 és 2010 között jogi és közigazgatási államtitkára volt. 2010 óta ügyvédként aktivizálta magát, illetve a TMC First Tanácsadó Kft.-ben Oszkó Péter korábbi pénzügyminiszter cégtársa lett. 2015-ig kuratóriumi tagja volt a Bajnai Gordon által alapított Haza és Haladás Alapítványnak. Sepsi Tibor és Tordai Csaba rendszeresen segítik a Soros-gépezetet Strasbourgban (így például a Helsinki Bizottságot is), hogy a hálózati munka eredményeként gyártószalagon születő ítéletekben kimondathassák: a magyar állam megsérti a Soros-jogvédők véleménynyilvánításhoz fűződő jogát, illetve hogy Magyarország jogsértést követ el a közérdekű adatokkal kapcsolatban.

Az Átlátszó tulajdonosa Gáli Csaba is, aki alkotmányjogász és a LinkedIn szerint jelenleg az Európai Bizottság kötelékében kamatoztatja tudását. Szintén itt olvasható, hogy a szocialista kormány alatt 2004-2007 az Igazságügyi Minisztériumban, 2007-2010 pedig a Miniszterelnökségen dolgozott. Egyetemi tanulmányai alatt az ELTE ÁJK-n 2000-2002 között menekültügyi jogklinika működtetésében vett részt. Mong Attila társtulajdonos a szintén Soros-támogatásokhoz köthető Mérték Médiaelemző Műhely munkatársa, amelynek vezetője Polyák Gábor, az Átlátszó felügyelőbizottságának tagja Monggal egyetemben. Mong Attila „oknyomozó újságírásként” próbálja előadni a saját tevékenységét, noha az ő együttműködésével is tevékenykedő Független Médiaközpont számtalan projektje az Open Society pénzügyi támogatásával valósult meg. Polyák a 2017 decemberi LIBE-meghallgatás résztvevőjeként nem meglepő módon a magyar kormány ellen foglalt állást. A sértett médiajogászt tíz évvel ezelőtt balliberális körök még az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) elnöki posztjára is esélyesnek tartották, a két nagy országos kereskedelmi rádiófrekvencia körüli botrány ürügyén (2009. október végén) kényelmesen lemondott Majtényi László helyére (a „frekvenciamutyi” kapcsán a Fideszt is megvádolták). A felügyelőbizottság harmadik tagja és egyben elnöke Pelle Andrea, akit “volt Fidesz-tagként” emlegetnek több interjúban is, ám az igazsághoz hozzá tartozik, hogy csak 1989-1990 között, tehát egy évig volt tag, a párttá alakulás előtt kilépett. 1994-ben alapítója volt a TASZ-nak, ahol sokáig ellátott jogi képviseletet: többek között a 2013-ban a Fidesz székházába betörő és ott vandálkodó fiatalokat is védte. Pelle Andrea már-már élvezkedő elfogultsággal próbálta azt sulykolni a közvélemény felé, hogy akkor „szabálytalanul” járt el a rendőrség, bár 2006 forró őszén, a gyurcsányi rendőrattak idején ő is kevéssé volt érzékeny az emberi jogokra a balliberális jogvédők zöméhez hasonlóan. Saját bevallása szerint büszke arra, hogy Bárándy Pétertől (tudják, aki a terrorista Ahmed H.-t védte a bíróságon) még igazságügyi miniszter korában oklevelet kaphatott, valamint hogy első ügyvédjelöltje az a Dénes Balázs volt, aki TASZ-os elnöki megbízatását követően, 2013-tól négy éven keresztül a Nyílt Társadalom Alapítványok projektigazgatója volt. Bravó!

Becker András főszerkesztő-helyettes 2009-től a Magyar Narancsnál dolgozott újságíróként, 2012-ben igazolt az Átlátszóhoz. Facebook oldalán (https://www.facebook.com/becker.andras.9) a független objektív újságíró Szél Bernadett videóit osztja meg, a vandálok által megrongált újbudai Fidesz irodát ért támadásnak örül, valamint a baloldali előválasztás szavazólapjával pózol. Főszerkesztő-helyettes Csikász Brigitta is, aki a HVG-nél dolgozott korábban.

Bátorffy Attiláról korábban már írtunk ő a Transparency International munkatársa volt, most pedig az Átlátszónál folytatott tevékenysége mellett 2016 óta a CEU (mármint a Soros Egyetem) ösztöndíjas kutatója. Nem került hát messze a tűztől.

Rádi Antónia, aki fontos feladatának érzi, hogy az Euronews riportjaiban nyilatkozgasson Mészáros Lőrinc magyar vállalkozó vagyonáról, eredetileg a Népszabadságnál kezdte pályafutását, majd 2000–2014-ig a HVG újságírója volt. 2015-ben igazolt át az Átlátszóhoz. 2005-ben államtitoksértéssel vádolták meg. A Budapesti Metropolitan Egyetem (korábbi nevén a Budapesti Kommunikációs Főiskola) oktatójaként igyekezett mindig is megfelelő irányba terelni a hallgatói ifjúságot. Rádit a balliberális oldalon „kiemelkedőnek” tekintett újságírói tevékenységéért többek között a 2012-ben Paul Lendvai által alapított sajtódíjjal is kitüntették (mint ismeretes, a Rákos-kor propagandista újságírójaként indult díjalapító 1956 után hosszú éveken át szolgáltatott Nyugatról kényes információkat a kommunista pártfunkcionáriusok számára – ennek fényében megtisztelő lehet az elismerés!).

A baloldali médiában a magyar-amerikai kapcsolatok felkent szakértőjének számító, Kőműves Anita korábban 2005-2016 a Népszabadság újságírója volt. Magát előszeretettel „Népszabadság-hajótöröttként” említi – a hasonlat azért is érdekes, mert hajótörés általában a hajón lévők önhibájából, illetve ritkábban – ködös időben – fel nem róhatóan következik be a tengerészeti kimutatások szerint, de Kőműves Anita szakmai önérvényesülési képességének hiányát is szimbolizálhatja a hasonlat, amit a Soros-féle médiacsapathoz való odaverődése is tökéletesen mutat. Saját honlapján angol nyelvű önéletrajzában azt állítja, politikai okokból szűnt meg a napilap – csak azt nem említi, hogy a napilap példányszáma és előfizetőinek száma folyamatosan zuhant, ráadásul korábban elég felelőtlen módon gazdálkodtak a felhalmozott százmilliókkal, a pénz pedig elfolyt; a lap 2007 utáni időszakában 5 milliárd forint veszteséget termelt, vagyis a Népszabadságot gazdasági megfontolásokból szüntették meg.

Pénzügyek

A 2017-es közhasznúsági jelentés alapján négy nagyobb támogatást kapott az Átlátszó, ezek közül kettőt a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Alapítványtól. Ennek egy részéből marketing és kommunikációs célokra költöttek, a másik részét pedig az Országszerte blog megalapítására fordították. Összesen majdnem 11 millió forintot kaptak Sorostól a 2017-es évre. A másik két nagy támogatást a Google-től (amiről szintén írtuk már korábban, hogy a liberális ideológia foglya: és az Átlátszónet Alapítványtól, azaz saját alapítványától kapta az Üvegzsebfigyelő és a KiMitTud aloldalak fejlesztésére, valamint workshopok és jogi tanácsadás finanszírozására. Ezek az összegek egyenként nagyjából 15 millió forintot tesznek ki. Látható tehát, hogy az Átlátszó “tényfeltáró” újságíróinak nem fog felkopni az álluk.

2016-ban működtetésre több mint 33 millió forintot kaptak Sorostól, nevezetesen a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Alapítványtól. Ebben az évben a Google 3 millió forintot adományozott nekik szoftverfejlesztésre. Az ezeket megelőző közhaszúsági jelentések nem részletezik, kitől kaptak forrásokat.

Hazai és nemzetközi partnereik

Az Átlátszó honlapján megtalálhatjuk azokat a szervezeteket és weboldalakat, amelyekre ők partnerként tekintenek. Előrebocsátjuk, hogy bár nem mindegyiknél sikerült rábukkannunk a támogatók között a Soros-hálózat valamely alapítványára vagy szervezetére, tekintettel arra, hogy ez igen kiterjedt és szinte pénzmosodaként működik, nem tartjuk kizártnak. Mindenesetre felsoroljuk a hazai és nemzetközi partnereik közül a Soros-hálózathoz tartozókat:

Hazai:

- Asimov Alapítvány: kuratóriumi elnöke az Átlátszó társalapítója Maróy Ákos – aki Bodoky Tamással és Szervácz Attilával a magyar Kalózpárt alapítója volt –, az alapítványt támogatja a Norvég Civil Alap, partnere az Eötvös Károly Közpolitikai Intézet

- Tilos Rádió: 2016-ban a Nyílt Társadalom Alapítvány több mint 7 millió forinttal támogatta

- Transparency International: közismert tény, hogy a Soros-hálózat egyik legaktívabb és legbefolyásosabb szervezete

- K-Monitor Közhasznú Egyesület: őket is a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatja

- Political Capital: az elemzőintézet támogatója a Nyílt Társadalom Alapítány és a német szocialisták pártalapítványa, a Friedrich Ebert Alapítvány

- TASZ: szintén tudja róluk mindenki, hogy Soroshoz tartoznak

- Magyar Helsinki Bizottság: őket is a milliárdos spekuláns tartja a markában

Nemzetközi:

- 100Reporters („oknyomozó újságírás”): a Transparency International a támogatójuk

- Organized Crime and Corruption Reporting Project: támogatja a Nyílt Társadalom Alapítvány

- International Consortium of Investigative Journalists: őket is a Nyílt Társdalom Alapítvány pénzeli

- Global Investigative Journalism Network: finanszírozza őket a Nyílt Társadalom Alapítvány, valamint az Oak Alapítvány, ami előbbitől kap pénzt…

Érdekesnek találjuk, hogy három nemzetközi tényfeltáró újságírókat tömörítő szervezetet is támogat Soros, ez bizonyára nem a véletlen műve. Ahogyan a “tényellenőrző” oldalakat is finanszírozza, úgy a “tényfeltárást” sem engedheti ki az irányítása alól.

Összegzésképpen megállapítható, hogy az Átlátszó újságírói tapasztalatukat a balliberális oldalon és az ahhoz tartozó sajtótermékeknél szerezték. Hiába állítják magukról, hogy “függetlenobjektívek”, lerántjuk a leplet róluk. Folytatjuk…

https://tuzfalcsoport.blogstar.hu/./pages/tuzfalcsoport/contents/blog/70026/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?