Átlátszó akták (I. rész)

2017. április végén jelent meg írás az atlatszo.hu-n, amelyben a portál újságírója (valamint segítői, akikről később esik szó) putyinista propagandát vizionálnak Magyarországra. Tudjuk, ez az olvasótáboruknak kellőképpen térdremegtető cím, ám van mögötte bármi igazság? Egyáltalán, miről is szól a cikk?

Akinek van kedve, olvassa végig nyugodtan a magyar vagy az eredeti, angol nyelvű cikket.

Összefoglaló az orosz-párti propaganda magyarországi jelenlétéről és terjedéséről.” Első körben a cikk Győrkös Istvánnal, a magyarországi neonáci mozgalom ismert alakjával foglalkozik, majd néhány szélsőjobboldali mozgalmakhoz köthető internetes oldal felsorolása után Thürmer Gyulán keresztül eljut Széles Gáborig. Aki úgy dönt, hogy elolvassa a cikket, az győzze követni ezt a sok, összefutni látszó szálat. Szerintünk olyan konteós…

Nem is ez a lényeg, hanem az, hogyan és miért született meg ez a bejegyzés.

Nézzük először is az írásnak eredetileg felületet biztosító Re:Baltica portált. Egy lettországi honlapról van szó, amelyet 2011-ben indítottak el. A leírás szerint a céljuk a Baltikumban fontos társadalmi kérdésekről való informálása, mint a korrupció, emberi jogok, bűnügyek, egészségügy, pénzügyek és vállalkozások. Nem értjük, hogyan jön ide Magyarország, mint kelet-európai ország és Győrkös István meg Széles Gábor (ráadásul egy cikkben)… Aki tudja a magyarázatot, szóljon.

Mi nem tudhatjuk, csak sejtjük: az „About us” résznél van egy alcím, mely cseppet sem köntörfalaz, így szól: „Who pays for this” azaz magyarul „ki fizet ezért”. Nos, az alábbi szervezetek:

  • U.S. Baltic Foundation
  • U.S. State Department
  • Open Society Institute Latvia
  • Sigrid Rausing Trust (vezetőségi tagja az OSF elnöke, Chris Stone)

Segítünk lefordítani: a korábbi, demokrata amerikai vezetés jóvoltából az amerikai adófizetők és Soros György finanszírozza. Így kaphat felületet egy magyar újságíró egy eredetileg a Baltikum társadalmi kérdéseivel foglalkozó internetes oldalon a magyar neonácikról és putyinista médiáról szóló kreálmányának.

Egyébként a szerző foglalkozott már az „orosz befolyás” témájával egy évvel a jelenleg tárgyalt cikk megjelenése előtt is, akkor 

még a VS.hu újságírójaként. A cikk alján árulkodó bekezdés foglal helyet: „Ez a cikk a Transparency International Magyarország „TI Akadémia” elnevezésű projektjének keretében, a Norvég Civil Támogatási Alap finanszírozásával létrejött cikknek a rövidített, szerkesztett változata.”

A fő szerző neve Bátorfy Attila, aki jelenleg az Átlátszónak dolgozik. De korábban szorgoskodott már együtt a Transparency International, valamint a Független Médiaközpont munkatársaként is. (Amely annyira független, hogy a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány is támogatja) Nem meglepő, hogy 2016 augusztusa óta a CEU-n kutat ösztöndíjasként. Az adatújságírással foglalkozó Bátorfy egyébként részt vett az Átlászó úgynevezett „HÖK Monitor” projektjében. Ez egy adatbázis, amelyben rá lehet keresni az ország 20 legnagyobb felsőoktatási intézményében működő hallgatói önkormányzatok személyi kifizetéseire, egészen 2010-ig visszamenőleg. Ezzel két problémánk van:

  • Közérdekű adatigénylésből származó adatokból nem lehet adatbázist készíteni, személyes adatot pedig csak az érintett hozzájárulásával lehet közzétenni. Mivel névre is rá lehet keresni és a név személyes adat, véleményünk szerint az Átlátszó törvényt sért.
  • Az adatbázis nem jelzi, hogy az adott összeget hány év alatt szerezte meg ösztöndíjból az illető, valamint hogy milyen jogcímen (nem mindegy, hogy azt közéleti, esetleg szociális ösztöndíjként vagy jogalap nélkül szerezte meg), így egy kalap alá vehetik az ösztöndíjat megérdemlő hallgatókat a pénzügyi visszaéléseket elkövetőkkel; a gyorsan meggazdagodókat pedig az éveket dolgozókkal.

Visszatérve a jelenleg tárgyalt cikkre, nem egyedül Bátorfy Attiláé az érdem: segítségére volt még a szintén Soros féle Political Capital két munkatársa, Szicherle Patrik és Győri Lóránt is.

Arról már olvashattunk korábban, hogy Soros György egyetemén milyen kiváló diplomamunkák készülnek a hazai és a nemzetközi tudományos élet számára, de érdemes megnézni azt is, hogy az Átlátszó munkatársai mire is költik a gazdag amerikai nagybácsi pénzét. Íme néhány kiváló téma az elmúlt időszakból:
  • 27 fa kivágása a Bérc utcában (Diktatúra!!!)
  • Rosszul érzik magukat a "menekültek" Röszkén
  • Oszter Sándor veszélyes a Börzsönyre
  • Szegény CEU menekülése Csehországból és Szlovákiából
  • Putyinista propaganda a kormánypárti sajtóban (A Soros-párti sajtóról nem írtak.)
  • Libanonban is rosszul érzik magukat a "menekültek"
  • A magyar gazdagoknak vannak magánrepülői (Megdöbbentő!)
  • Verik a "menekülteket" a magyar rendőrök
  • Jutalmat kaptak az olimpikonok (Felháborító!)
  • Nehéz a prostituáltak munkája (Ezt ők valóban átérezhetik.)
http://tuzfalcsoport.blogstar.hu/./pages/tuzfalcsoport/contents/blog/42434/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?